2014-10-24

Zadania

Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

  1. higieny środowiska,
  2. higieny pracy w zakładach pracy,
  3. higieny radiacyjnej,
  4. higieny procesów nauczania i wychowania,
  5. higieny wypoczynku i rekreaji,
  6. zdowotnymi żywności, żywienia i predmiotów użytku,
  7. higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać persobel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w któych są udzielane śwadczenia zdrowotne,

w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

 

Misją Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Gdańsku jest osiągnięcie wizerunku rzetelnej, bezstronnej i nowoczesnej administracji oraz wysokiego poziomu jakości wykonywanych działań w celu zapewnienia Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Gdańsku właściwej realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gdańsku realizuje zadania z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami środowiska, higieny pracy w zakładach pracy, higieny procesów nauczania i wychowania, higieny wypoczynku i rekreacji, zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku, higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu zakaźnych i zawodowych.

 

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gdańsku prowadzi również działania z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

 

Cele i zadania realizowane są w Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Gdańsku w szczególności poprzez:

  1. wdrożony system kontroli zarządczej,
  2. zapewnienie wykonywania celów i zadań stacji w sposób zgodny z prawem, efektywny i terminowy, przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postepowania,
  3. stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
  4. racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów,
  5. stałe doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością.

 

 

Zadania w PSSE w Gdańsku wykonywane są przez następujące komórki organizacyjne:

 

Zadania Oddziału Przeciwepidemicznego:

Nadzór epidemiologiczny nad zakażeniami i chorobami zakaźnymi:

  1. Prowadzenie bieżącej analizy sytuacji epidemiologicznej na terenie m. Gdańsk.
  2. Monitorowanie sytuacji epidemiologicznej - prowadzenie rejestrów chorób zakaźnych, zakażeń, zgonów 
    z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej.
  3. Prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, opracowywanie ognisk epidemicznych  oraz podejmowanie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych.
  4. Prowadzenie nadzoru epidemiologicznego nad ozdrowieńcami i nosicielami zakaźnych schorzeń jelitowych.
  5. Sporządzanie sprawozdań i raportów w zakresie chorób zakaźnych.
  6. Prowadzenie rejestru podejrzeń i zachorowań na choroby zakaźne oraz biologicznych czynników chorobotwórczych podlegających obowiązkowi zgłaszania i rejestracji.
  7. Nadzór czynny w zakresie prawidłowej i systematycznej zgłaszalności chorób zakaźnych i zakażeń objętych ustawowym obowiązkiem zgłaszania do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku.
  8. Stała współpraca ze szpitalnymi Zespołami Kontroli Zakażeń Szpitalnych w celu zapobiegania i zwalczania zakażeń.
  9. Współpraca z innymi inspekcjami, służbami, władzami lokalnymi, instytucjami naukowymi, stacjami sanitarno -epidemiologicznymi w zakresie profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych ludzi i zwierząt.
  10. Opracowywanie projektów decyzji lub wystąpień do innych organów o ich wydanie w przypadkach określonych 
    w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych.
  11. Udział w realizacji europejskiego programu nadzoru nad grypą „SENTINEL”.
  12. Udział w działaniach dotyczących sytuacji kryzysowych związanych z wystąpieniem zagrożenia epidemicznego.
  13. Ocena sytuacji epidemiologicznej miasta Gdańska.

 

Nadzór sanitarno-epidemiologiczny nad podmiotami leczniczymi i praktykami zawodowymi:

  1. Nadzór nad szpitalami, ambulatoriami,  praktykami lekarskimi, praktykami pielęgniarskimi oraz laboratoriami 
    w zakresie przestrzegania reżimu higieniczno-sanitarnego oraz stosowania procedur mających na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia zakażenia wewnątrzzakładowego. 
  2. Opracowywanie projektów decyzji o spełnieniu wymagań dla pomieszczeń i urządzeń, w których planowane jest prowadzenie działalności leczniczej przez podmioty lecznicze oraz praktyki zawodowe lekarskie lub pielęgniarskie
  3. Prowadzenie postępowań administracyjnych i egzekucyjnych zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego (decyzje, upomnienia, postanowienia o nałożeniu grzywny).
  4. Analiza szpitalnych ognisk epidemicznych  i działań przeciwepidemicznych podejmowanych i koordynowanych przez Zespoły Kontroli Zakażeń Szpitalnych.
  5. Analiza i raportowanie danych dotyczących zakażeń szpitalnych i drobnoustrojów alarmowych.
  6. Przygotowywanie rocznych planów działalności kontrolnej oraz opracowywanie sprawozdań z ich realizacji.
  7. Ocena stanu sanitarnego szpitali na terenie m. Gdańska.

Nadzór nad szczepieniami ochronnymi:

  1. Nadzór nad wykonywaniem obowiązkowych szczepień ochronnych w podmiotach leczniczych i innych placówkach prowadzących szczepienia ochronne (np. zakładach opiekuńczych, domach dziecka).
  2. Kontrola prowadzonej dokumentacji dotyczącej szczepień oraz analiza wykonania obowiązkowych szczepień ochronnych.
  3. Nadzór nad prawidłową gospodarką szczepionkami.
  4. Podejmowanie działań przymuszających do zaszczepienia wobec osób uchylających się od obowiązku szczepień ochronnych.
  5. Monitorowanie niepożądanych odczynów poszczepiennych.
  6. Przechowywanie i dystrybucja preparatów szczepionkowych.
  7. Przygotowywanie rocznych sprawozdań ze stanu uodpornienia oraz kwartalnych sprawozdań ze zużycia szczepionek, stanu posiadanych szczepionek i ruchu kart uodpornienia.
  8. Sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących działalności kontrolnej w zakresie szczepień ochronnych.
  9. Udział w programach profilaktyki zdrowotnej.

 

Zadania Oddziału Higieny Komunalnej:

  1. Nadzór nad zaopatrzeniem w wodę do spożycia
  2. Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych;
  3. Organizacja i prowadzenie monitoringu jakości wody (typowanie miejsc pobierania próbek, tworzenie  harmonogramu pobierania próbek, pobieranie i dystrybucja próbek, gromadzenie, weryfikacja, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych);
  4. Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody;
  5. Sporządzenie ocen o jakości wody przeznaczonej do spożycia oraz informowanie organów samorządowych oraz ludności o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych;
  6. Nadzór nad kąpieliskami i basenami kąpielowymi
  7. Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym kąpielisk, basenów kąpielowych i urządzeń atrakcji wodnych;
  8. Prowadzenie nadzoru nad jakością wody z kąpielisk, basenów kąpielowych i urządzeń atrakcji wodnych;
  9. Wydawanie orzeczeń oraz komunikatów dotyczących przydatności wody do kąpieli  w nadzorowanych kąpieliskach i miejscach wykorzystywanych do kąpieli;
  10. Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody i/lub stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów. 
     

Nadzór ogólny:

  1. Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarno - higienicznym nieruchomości, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz transportu publicznego, w tym przede wszystkim:
    - obiektów hotelarskich, turystycznych i sportowych;
    - zakładów fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej;
    - domów pomocy społecznej;
  2. Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów;
  3. Opiniowanie w sprawach organizacji imprez masowych;
  4. Wydawanie zezwoleń na ekshumację, wydawanie zezwoleń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich w kraju i za granicą, opiniowanie sprowadzenia zwłok i szczątków z obcego państwa;
  5. kontrole i wydawanie opinii sanitarnych dla środków transportu zakładów pogrzebowych.
  6. Rozpatrywanie interwencji związanych z uciążliwościami akustycznymi, zanieczyszczeniem powietrza, korozją biologiczną oraz zastosowanymi materiałami toksycznymi warstw podłogowych w mieszkaniach i obiektach użyteczności publicznej.


Zadania Oddziału Higieny Pracy:
 
Nadzór nad warunkami środowiska pracy:

  1. Kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w zakładach pracy.
  2. Kontrola przestrzegania przepisów ustawy o substancjach i mieszaninach chemicznych oraz ustawy o produktach biobójczych przez osoby wprowadzające substancje i mieszaniny chemiczne oraz produkty biobójcze do obrotu 
    i stosujące je w działalności zawodowej.
  3. Kontrola przestrzegania przez podmioty przepisów dotyczących wywozu i przywozu oraz obrotu prekursorami kategorii 2 i 3.
  4. Kontrola przestrzegania warunków i ograniczeń wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne.
  5. Kontrola zakładów pracy stosujących w działalności zawodowej substancje, preparaty, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
  6. Kontrola stanowisk pracy, na których pracownicy narażeni są na szkodliwe czynniki biologiczne.
  7. Kontrola warunków zdrowotnych środowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy.
  8. Kontrola przestrzegania zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych.
  9. Prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji.
  10. Prowadzenie systemu szkoleń wewnętrznych.
  11. Uczestnictwo w szkoleniach zewnętrznych.
  12. Uczestnictwo w ogólnopolskim systemie powiadamiania o stwierdzonych naruszeniach przepisów prawnych dotyczących obrotu chemikaliami.
  13. Uczestnictwo w projektach sieci CLEEN.
  14. Ocena bezpieczeństwa sanitarnego powiatu. 
     

Prowadzenie postępowania w sprawie chorób zawodowych:

  1. Prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych w sprawie chorób zawodowych,
  2. Sporządzanie ocen narażenia zawodowego w związku z podejrzeniem choroby zawodowej,
  3. Przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o stwierdzaniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia.


Zadania Oddziału Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku:
 

  1. Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
  2. Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa żywności w zakładach żywienia zbiorowego – nadzór nad jakością żywienia w restauracjach, stołówkach zakładowych, stołówkach szpitalnych, bufetach, stołówkach szkolnych i przedszkolnych, na koloniach, obozach, w domach wczasowych, w domach opieki społecznej, w zakładach małej gastronomii i wszystkich innych placówkach żywieniowych.
  3. Pobieranie próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu w celu sprawdzenia przestrzegania przez przedsiębiorców kryteriów bezpieczeństwa żywności, a w szczególności sprawdzenie:
    a. stosowania substancji dodatkowych i aromatów,
    b. poziomów substancji zanieczyszczających,
    c. pozostałości pestycydów,
    d. warunków napromieniania żywności,
    e. cech organoleptycznych.
  4. Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji kosmetyków i ich obrotu.
  5. Pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli.
  6. Podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach 
    i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania 
    o niebezpiecznych produktach żywnościowych - RASFF.
  7. Podejmowanie działań mających na celu wycofanie z obrotu niebezpiecznych kosmetyków w ramach sieci systemu RAPEX.
  8. Dochodzenie przy współudziale Oddziału Przeciwepidemicznego w przypadku zatruć pokarmowych oraz opracowywanie dokumentacji w tym zakresie.
  9. Podejmowanie działań na rzecz polepszenia jakości zdrowotnej żywności i żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz warunków sanitarnych w zakładach sektora spożywczego.
  10. Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów nowowybudowanych, zmodernizowanych, adaptowanych 
    w całości lub części do działalności w zakresie produkcji, przetwórstwa, lub sprzedaży środków spożywczych.
  11. Przygotowywanie decyzji w sprawie
    a. zatwierdzenia,
    b. warunkowego zatwierdzenia,
    c. przedłużenia warunkowego zatwierdzenia,
    d. zawieszenia zatwierdzenia,
    e. cofnięcia zatwierdzenia zakładów działających w sektorze spożywczym (w tym środków transportu żywności) podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zlokalizowanych na terenie nadzorowanym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku.
  12. Prowadzenie rejestru zakładów sektora spożywczego nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku oraz uaktualnianie na bieżąco danych w nim zawartych.
  13. Przeprowadzanie granicznej kontroli sanitarnej w składach celnych oraz miejscach docelowego przeznaczenia żywności, dozwolonych substancji dodatkowych oraz substancji pomagających w przetwarzaniu żywności pochodzenia niezwierzęcego oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przywożonych z państw niebędących członkami Unii Europejskiej oraz z państw niebędących członkami Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
  14. Organizowanie, prowadzenie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych.
  15. Opracowywanie planów pracy i zamierzeń Oddziału oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji. 
     

Zadania Sekcji Higieny Dzieci i Młodzieży:
 
Nadzór nad warunkami sanitarno - higienicznymi w placówkach nauczania i wychowania, w placówkach opiekuńczych, szkołach wyższych oraz placówkach letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem:

  1. Oceny stanu sanitarno-technicznego nadzorowanych obiektów.
  2. Higieny procesów nauczania i wychowania (dostosowanie mebli do wzrostu uczniów, rozkłady zajęć lekcyjnych, warunki zdrowotne w pracowniach komputerowych, parametry oświetlenia, warunki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego).
  3. Przestrzegania przepisów w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych w gabinetach profilaktyki i pomocy przedlekarskiej w szkołach.
  4. Warunków zdrowotnych w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
  5. Nadzoru nad stosowaniem niebezpiecznych substancji i mieszanin chemicznych w pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych.
  6. Oceny stanu sanitarno-technicznego placów zabaw/terenów rekreacyjno – sportowych.
  7. Prowadzenia konsultacji i porad w zakresie:
    a. organizowania żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli , punktów przedszkolnych, szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych,
    b. ergonomii stanowisk pracy ucznia,
    c. higienicznej oceny rozkładu zajęć lekcyjnych.
  8. Prowadzenia systemu szkoleń wewnętrznych.
  9. Uczestnictwa w szkoleniach zewnętrznych.
  10. Prowadzenia postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji.
  11. Opracowania planów pracy i zamierzeń Sekcji oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji.
  12. Wydawania opinii sanitarnych dla placówek oświatowych.
  13. Współpracy z organami administracji państwowej i lokalnej oraz innymi organami inspekcjii.
  14. Oceny bezpieczeństwa sanitarnego powiatu.
     

Zadania Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:
 

  1. Opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
  2. Uczestniczenie w postępowaniu w sprawie oddziaływania na środowisko inwestycji mogących znacząco pogorszyć stan środowiska.
  3. Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, dotyczącej budowy
    i zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych (obiekty przemysłowe, obiekty służby zdrowia, użyteczności publicznej, oświaty i wychowania, obiekty nauki, obiekty usługowe różnego przeznaczenia).
  4. Opiniowanie programów dostosowania podmiotów leczniczych do wymagań obowiązujących przepisów.
  5. Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych różnego przeznaczenia.
  6. Wydawanie opinii o spełnieniu wymagań obowiązujących przepisów w lokalach przeznaczonych do działalności leczniczej.
  7. Wydawanie opinii o spełnieniu wymagań obowiązujących przepisów w lokalach aptek, żłobków, zakładów kosmetycznych, fryzjerskich i odnowy biologicznej oraz innych lokali usługowych.
  8. Wydawanie opinii o placówkach oświatowych.
  9. Wydawanie opinii o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie mieścić się placówka wsparcia dziennego, opiekuńczo-wychowawcza, regionalna placówka opiekuńczo – terapeutyczna, interwencyjny ośrodek preadopcyjny.
  10. Wydawanie zaświadczeń o spełnieniu wymagań sanitarnych w obiektach, w których prowadzona będzie działalność gospodarcza w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym.
  11. Udzielanie informacji i konsultacji z zakresu działania zapobiegawczego nadzoru sanitarnego.
  12. Współpraca z organami administracji państwowej i lokalnej oraz innymi organami inspekcji.

 

Zadania Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia:

  1. rozpoznawanie i określenie potrzeb zdrowotnych w rejonie działań,
  2. wdrażanie oraz nadzorowanie realizacji krajowych, wojewódzkich i lokalnych programów prozdrowotnych,
  3. udzielanie pomocy metodycznej i merytorycznej oraz organizacyjnej zakładom opieki zdrowotnej, placówkom nauczania i wychowania w realizacji zadań prozdrowotnych,
  4. organizowanie i prowadzenie szkoleń metodycznych i merytorycznych związanych z realizacją programów edukacyjnych,
  5. prowadzenie poradnictwa metodycznego i merytorycznego oraz udostępnianie pomocy dydaktycznych,
  6. prowadzenie prac administracyjno - biurowych, analiz i sprawozdawczości,
  7. koordynowanie działań oświatowo - zdrowotnych i promujących zdrowie,
  8. współpraca z jednostkami samorządowymi, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz sektorami prywatnymi, na rzecz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia,
  9. dystrybucja materiałów oświatowo - zdrowotnych,
  10. współpraca z innymi oddziałami i sekcjami Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Gdańsku.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..