2014-10-23

Oddział Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia

Do zadań Oddziału Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia w PSSE w Gdańsku należy:

 

  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa żywności w zakładach żywienia zbiorowego – nadzór nad jakością żywienia w restauracjach, stołówkach zakładowych, stołówkach szpitalnych, bufetach, stołówkach szkolnych i przedszkolnych, na koloniach, obozach, w domach wczasowych, w domach opieki społecznej, w zakładach małej gastronomii i wszystkich innych placówkach żywieniowych;
  • Pobieranie próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu w celu sprawdzenia przestrzegania przez przedsiębiorców kryteriów bezpieczeństwa żywności, a w szczególności sprawdzenie:

- stosowania substancji dodatkowych i aromatów,

- poziomów substancji zanieczyszczających,

- warunków napromieniania żywności,

- cech organoleptycznych.

  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji kosmetyków i ich obrotu;
  • Pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli;
  • Podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych - RASFF;
  • Podejmowanie działań mających na celu wycofanie z obrotu niebezpiecznych kosmetyków w ramach sieci systemu RAPEX;
  • Dochodzenie przy współudziale Oddziału Przeciwepidemicznego w przypadku zatruć pokarmowych oraz opracowywanie dokumentacji w tym zakresie;
  • Podejmowanie działań na rzecz polepszenia jakości zdrowotnej żywności i żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz warunków sanitarnych w zakładach sektora spożywczego;
  • Uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów nowowybudowanych, zmodernizowanych, adaptowanych w całości lub części do działalności w zakresie produkcji, przetwórstwa, lub sprzedaży środków spożywczych;
  • Przygotowywanie decyzji w sprawie:

- zatwierdzenia,
- warunkowego zatwierdzenia,
- przedłużenia warunkowego zatwierdzenia,
- zawieszenia zatwierdzenia,
- cofnięcia zatwierdzenia,


zakładów działających w sektorze spożywczym (w tym środków transportu żywności) podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, zlokalizowanych na terenie nadzorowanym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku.

 

  • Prowadzenie rejestru zakładów sektora spożywczego nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku oraz uaktualnianie na bieżąco danych w nim zawartych;
  • Przeprowadzanie granicznej kontroli sanitarnej w składach celnych oraz miejscach docelowego przeznaczenia żywności, dozwolonych substancji dodatkowych oraz substancji pomagających w przetwarzaniu żywności pochodzenia niezwierzęcego oraz materiałów lub wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przywożonych z państw niebędących członkami Unii Europejskiej oraz z państw niebędących członkami Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  • Organizowanie, prowadzenie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych;
  • Opracowywanie planów pracy i zamierzeń Oddziału oraz sporządzanie sprawozdań z ich realizacji;
  • Uczestniczenie w postępowaniach w celu wyeliminowania z obrotu środków zastępczych.

 


Przyjmowanie i załatwianie spraw

Rejestracja i zatwierdzanie zakładów sektora spożywczego



Podstawa prawna:  Art.61,62,63,64 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
(t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 149 z późn zm.)

Wniosek o wpis do rejestru zakładów prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku są zobowiązane złożyć podmioty działające na rynku spożywczym w Gdańsku w zakresie:

  • dostaw bezpośrednich;
  • sprzedaży żywności w opakowaniach z urządzeń dystrybucyjnych;
  • produkcji lub obrotu żywnością z obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, uprzednio dopuszczonych,do działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej;
  • prowadzenia żywienia w gospodarstwach agroturystycznych;
  • produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1 000 hl w ciągu roku kalendarzowego;
  • sprzedaży żywności w aptekach;
  • sprzedaży zywności w sklepach zielarskich;
  • sprzedaży detalicznej innych niż środki spożywcze produktów oraz wprowadzające do obrotu środki spożywcze w okpakowaniach trwałych mikrobiologicznie;
  • produkcji gazów technicznych na potrzeby podmiotów działających na rynku spożywczym;
  • pośrednictwa w sprzedaży żywności „na odległość”, w tym przez Internet;
  • materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontatku z żywnością, w tym podmioty zajmujące się recyklingiem;
  • produkcji pierwotnej.


Wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli podmiot taki numer posiada;
  • określenie rodzaju i zakresu działalności, która ma być prowadzona w zakładzie, w tym rodzaju;
  • żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu;
  • określenie lokalizacji zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Do wniosku należy dołączyć:

  • Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;
  • Kopię zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE udzielonego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w przypadku, gdy wnioskodawca będący cudzoziemcem zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie przepisów obowiązujących w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarstw rolnych (w przypadku działalności w zakresie dostaw bezpośrednich żywności);
  • W przypadku zgłoszenia urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności w opakowaniach należy dołączyć wykaz tych urządzeń zawierający typ urządzenia, nazwę producenta i rok jego produkcji oraz datę uruchomienia.


Wniosek o wpis do rejestru zakładów należy składać w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w sekretariacie PSSE w Gdańsku, ul. Wałowa 27, pokój nr 420, IV piętro godz. 7:30-15:00.

Wniosek o zatwierdzenie zakładu (w drodze decyzji) i o wpis do rejestru prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku są zobowiązane złożyć wszystkie zakłady sektora spożywczego działające na terenie miasta Gdańska w zakresie produkcji lub wprowadzania do obrotu żywności pochodzenia niezwierzęcego, poza podmiotami działającymi w zakresie dostaw bezpośrednich, sprzedaży żywności w opakowaniach z urządzeń dystrybucyjnych, produkcji lub obrotu żywnością z obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych uprzednio dopuszczonych do działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, pośrednictwa w sprzedaży żywności „na odległość”, w tym przez internet, zakłady działające na terenie miasta Gdańska w zakresie sprzedaży produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego, nieobjęte urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej na terenie miasta Gdańska w tym środki transportu żywnością.

Wniosek o dokonanie zmian

Wniosek o dokonanie zmian w rejestrze zakładów są zobowiązane złożyć podmioty działające na terenie miasta Gdańska w sektorze spożywczym będące już pod nadzorem (w rejestrze) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku

Wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko;
  • miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli podmiot taki numer posiada;
  • określenie czego dotyczy zmiana;
  • określenie lokalizacji zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Informacja dla importerów lub eksporterów korzystających z odpraw w urzędach i składach celnych na terenie miasta Gdańska.

Dokumentacja niezbędna do uzyskania świadectwa jakości zdrowotnej importowanych środków spożywczych, dozwolonych substancji dodatkowych, substancji pomagających w przetwarzaniu oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością:

  • Prawidłowo i czytelnie wypełniony wniosek. Wniosek powinien być wypełniony w 3 egzemplarzach oddzielnie dla każdej partii towarów;
  • Dokumenty pozwalające na identyfikację towaru (karnet TIR lub CMR, specyfikacje, faktury, SAD) – z przedłożonych dokumentów muszą wynikać dane dotyczące nazwy produktu, wielkości partii, kraju pochodzenia, nazwy producenta i importera oraz miejsca docelowego przeznaczenia produktu;
  • Certyfikaty i deklaracje producenta potwierdzające zgodność produktu z wymaganiami zawartymi w obowiązujących przepisach na teranie Unii Europejskiej;
  • W uzasadnionych przypadkach, przed wydaniem świadectwa dopuszczającego towar do obrotu może być również wymagane przedstawienie deklaracji producenta dotyczących:
  • Zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych;
  • Skażeń promieniotwórczych;

 

  • Deklaracji producenta, że środek spożywczy nie pochodzi z genetycznej modyfikacji lub w przypadku jego genetycznej modyfikacji deklarację producenta oraz wyniki badań.


Jednocześnie informujemy, że za czynności związane z graniczną kontrolą sanitarną pobierane są opłaty w formie decyzji, do wystawienia, której potrzebne są dane płatnika:

  • Pełna nazwa oraz dokładny adres firmy;
  • W przypadku spółek nie posiadających osobowości prawnej wymagane jest podanie imienia i nazwiska właściciela lub współwłaściciela,
  • Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP).


Opłaty


Opłaty za czynności kontrolne pobierane są zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności (Dz. U. 2009r., nr 78, poz. 656 z późn. zm.).


Przyjmowanie interesantów

od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 - 15:00
pokój nr 312, III piętro
e-mail: zywnosc@psse.gda.pl


Druki do pobrania
 

 
 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..